Off the charts.

Hejsan hallå, ska ni med på hajk? Nej skämt å sido – blir nog inga större hajker än på ett tag.

Är nu på slutspurten av sommarsäsongen (tack gode gud), snart är man färdig med halva team och dålig kommunikation. Heja heja. Jag skriver just nu mest av en ren tillfällighet och inte direkt för att jag har något att berätta. Gjorde ett försök till att gå ut igår, sista ”pub-kvällen”, alltså när vem som helst kan få gå upp och sjunga på scenen. Om vintrarna är det rätt trevligt, om än långdraget och ofta med lite för hög volym – plus att man såklart få skrålarna där på nattkvisten när de egentligen för länge sedan borde gått hem för att sova. Ja, det är rätt trevligt, jag kan sitta där och döma medan jag själv inte sjunger. För att jag vet bättre. Ingen mår bra av att jag försöka sjunga i en halvkass mikrofon för att öka knastret. Kanske kan jag pricka en och annan ton, men jag är ingen entertainer. Så enkelt var det med det.

Men i alla fall så försökte jag i alla fall att gå ut till denna tillställning igår. Det gick la sådär. Kom dit vid halv tio tiden och var redan allt för trött för mitt eget bästa, i bakhuvudet hade jag konversationen med mig själv om sängen som väntade hemma tillsammans med en halvskön film att somna till. Men icke sa nicke, jag är ung och kry så minsann kan jag ta mig igenom en kväll med festligheter och genomleva en arbetsdag med tröttheten tickande i kroppen. Ja man kan ju tro det egentligen. Gammelmor Julia tappar modet efter 2 timmar och vill gå hem. Dricker enbart vatten (medvetet dock, jag jobbar ändå med första hjälpen – och om jag är glad för det idag!) och väntar enbart på att klockstrecket ska tippa över på en respektabel tidpunkt då jag kan gå hem.

Förstrött vandrar jag omkring i lokalen, minglar kallas det visst. Men jag är inte intresserad alls av vad dessa människor har att säga mig. Många av de ord som ramlar ur deras munnar är inte ens vettigt, knappt förståbart. Sakta men säkert närmar jag mig dörren. Sängen hemma är den enda jag vill samtala med. Nej, ska jag ut ska man ändå få dansa. Nog med detta nonsens. Jag går hem.

Och det var värt det.

Peace

One thought on “Off the charts.

Kommentera

