Hold my hand and lets be amazed as one.

Hallihallå 😀 . Samtidigt som jag ser på nyheterna hemifrån om översvämningar samt oroligheter i Syrien, vattenmassor i Ryssland och Eurovision i Malmö – präglas mitt liv här i bergen av björnvarsel och strålande sol. Efter vad som känns som evigheter av hårt skiftande väder (regn/vind/sol/regn/regn/kyla/värme/regn) har nu vädergudarna knäppt med fingrarna och bestämt att vi British Columbia ska ha en extrem värmebölja (över 40 grader någon timme härifrån där jag bor, vi har dock ”bara” 30-35 grader) efter de gångna veckornas översvämningar längre söderut. Hejhopp och galopp liksom. Föredrar än så länge solen före regnet. Vädret blir så extra mycket väder här uppe i Pano.

Jag jobbar och står i, i alla fall. Äntligen lite pengar inte på kontot! Behövs efter min semester. Behövs inför vinter. Snart kommer jag att behöva skapa en budget att leva efter ifall jag vill köpa mig dem där nya skidorna jag har sneglat på. Och dem där nya pjäxorna. Och ryggsäcken med lavinutrustning. Först och främst ska jag dock ordna mig ett par nya stavar eftersom mina så tvunget gick och blev stulna i slutet av förra säsongen. Surt sa räven och spottade i näven, typ. Ja, jag vet att han inte spottade i näven men det tillförde lite extra krydda okej? 😉

På lördagskvällen när jag kom hem efter en het het het dag på jobbet (vår klättervägg var så varm mot eftermiddagen att barnen inte kunde klättra på den för att stenarna – i plast – var så varma att de brände) packade jag matsäck och ryggsäck för att åka iväg och campa med min kära. Lånad truck från James jobb tog oss längre upp vilket-vädersträck-det-nu-är längs bergsån (Toby Creek) och efter någon timmes körning bestämde vi en plats och slog läger. Hittade ett gammalt husskelett (eller tja, någon hade spikat ihop några tunna stockar som antagligen huserat läger för skogshuggare längre tillbaka) där vi satte upp vårt tält, gjorde upp en eld och sen grillade vi på glöden. Lite väl på kanten till risk att grilla kött över öppen eld i grizzlybjörnarnas hem (kryllar tydligen av dem här, vi ser speciellt en av dem runt resorten var o varannan dag) – men med björnspray, horn och rep tänkte vi att vi är säkra nog. Sagt och gjort, hissade upp maten i ett träd 70 meter bort när det var dags att säga godnatt, höll igång elden samt sprayade området runt vårt läger med björnspray (kan nu också delge att när du får det på dig/andas in det/kliar dig själv om du har lite på handen som bränns och svider det av bara attans – förstår varför björnarna inte tycker om det!) samt höll trucken på ett betryggande avstånd. Vi var säkra hela natten och vaknade av hettan till en av de vackraste utsikter jag någonsin sett; klarblå himmel, kvittrande fåglar, ljudet av dansande vatten en bit bort och höga vassa vackra vita fjälltoppar i bakgrunden som binder ihop bilden med allt det gröna runtomkring. Inte fy skam kan jag säga!
Firade vår första natt i skogen med att åka in till stan för att handla mat samt äta oss mätta och belåtna på sushi. Mums mums 😉

I tillägg till jobb, äventyr ut i skog och fjäll, grillfester nästan varenda dag (dessa australiensare vill som bara visa upp sina kunskaper i just grillkonsten, samt endast äta grillat – med undantaget pannkaksfrukost), joggingrundor i kvällssolen har jag nu fått en cykel. Häromveckan hade vi här i huset ett samtal/diskussion om olika transportmedel/träningssätt, för/nackdelar med dagens samhälle (med bilar/latmasksyndromet osv) var James frågade ifall jag hade en cykel; skulle jag använda den? Självklart sa jag, cykeln är antagligen den sak jag saknar mest på sommaren. Så vad tror ni inte att sötnöten gör då? Jo, han köper en cykel till mig. I lördags när jag smsade och var allmänt trött på att stå i hettan samt hantera inkompetenta människor på jobbet (diverse föräldrar, men framför allt den här tjejen som jobbar extra hos oss på helgerna – som inte gör ett SMACK!) kom han dit med den som en överraskning. Hur gulligt var inte det? 😛

Så, snart är tekoppen urdrucken dagens visste ni att: grönt te svalkar när det är varmt ute och det är dags att träna den slappa kroppen. Först en cykeltur för att känna vad hjulen har att gå för, i eftermiddag ska jag pröva river rafting här i Toby Creek, sen blir det en joggingrunda innan James kommer tillbaka från jobbet. Gissar att han själv vill stå för grillandet av fläskkotletterna jag har marinerat, så får väl fixa en sallad eller liknande. 🙂

Song of the day: Mike Snoow – Animal (Mike Ronson remix)
Peace

Kommentera

