Subjects of rejoicing.

Glädjeämnen kan ibland tyckas vara svåra att hitta, men titta lite närmre så ska du se att dagen blir lättare.

När jag kommer upp på morgonen och hittar sina systrar skrattandes till nostalgi som Sunes Jul, då blir mitt hjärta varmt. När jag ser mina föräldrar kramas för att den ena ska åka bort ett par dagar, då mår jag bra. När någon skrattar så där hjärtligt och genuint, då blir jag lycklig. När den första snöflingan dinglar ner från himlen – då känner jag frid inombords. När snön sedan virvlar och förvandlar världen till den vackraste vita, glittrande platsen – då andas jag lugnt.

När en vän säger att hon eller han alltid finns där för mig – vad det än gäller, då vet jag att problemen kommer lösas och livet blir lite lättare. När jag ser en riktigt bra film på bio, då blir jag alldeles till mig och låter mig själv uppfyllas av dess magi. När jag hittar inspirationen i livet och kan leka med ordens krafter, då blir jag nöjd ända in i själen. När jag kommer hem och familjen väntar där hemma med nybakt och färdiglagat mat, då vet jag att livet är värt att levas. När jag hör en låt som gör att hårstråna på armarna reser sig av rysningarna, då känner mitt hjärta att jorden trots allt är en ganska fin plats.

När jag får se ett barn le och skratta, då värms mitt inre. När jag ser ett äldre par hålla handen och fnittra åt varandra, då vet jag att framtiden är värd att ses. När jag får en kram av någon jag inte träffat på länge, då vet  mitt hjärta att vänner finns till för att sparas. När jag tar en tugga av ett riktigt gott äpple, då blir dagen genast lite lättare. När jag känner doften av nybakade pepparkakor, då vet jag att stunderna i livet som är bra väger upp till allt som är tungt. När jag får sitta och prata med en människa och glömma bort tiden under samtalet, då fylls mitt hjärta av glädje.

När jag får beröm för något jag gjort, då ler mitt hjärta. När jag får åka första åket i en nypistad backe eller krossa de första kullarna i en off-pist, då frigörs min själ. När jag ser alla dem jag älskar, fylls mitt hjärta med glädjeämnen nog att föda en hel världs befolkning.

Glädjeämnen finns för att vi ska må bra, tänk efter lite så blir livet lite bättre.

Kom ihåg att visa att ni älskar livet och allt det som förgyller det – glöm inte bort alla underbara medmänniskor – och alla de små sakerna. Visa lite extra glädje, gör något extra – det ger så mycket tillbaka.

Peace

2 thoughts on “Subjects of rejoicing.

Kommentera

