Just because I’m tired.

Jag vill ha höst på riktigt. Nu är det bara dumhöst. Vinden slår, det är snuvigt och dumkallt. Men jag vill ha kallt på riktigt, så där så att man inte kan ha ballerinaskor längre och man måste ha tjocktröja. Det är mysigt. Jag vill att det ska vara ordentligt mörkt på kvällen och kyligt så att jag kan tända ljus och vira in mig i en filt utan att det ska bli klibbigt efter en halvtimme.  Jag vill att löven på träden utanför ska skifta i gult och rött och jag vill att frosten ska glittra på gräset, löven, väggar och tak. Det är bland det mysigaste.

Efter det, någon gång i slutet av oktober/början av november vill jag att den första snön ska komma. Det behöver inte vara så mycket att plogbilarna måste kallas ut, men tillräckligt för att det ska bli ett klart vitt lager över marken. Sen, en-två veckor efter den första snön vill jag att det ska snöa ordentligt. Tjocka, glittrande, vackra vita fluffiga flingor ska falla och göra världen gnistrande. Det ska vara så mycket snö att man ska pulsa lite. Gräset ska åtminstone ligga under en 30 cm djup. Då mår jag bra. Snön ska inte gå att krama, bara någon dag får det bli kramvänligt nog att kunna göra en lykta som man kan ha på altanen. Nej jag vill att det ska vara så pass kallt att snön hela tiden faller isär, härlig pudersnö som virvlar när man sparkar i den. Ge mig vinter. Men hösten får komma först.

Peace

Kommentera

