I’m one of those in-this-right-moment girls (Oh honey, if you’d even know).

En tanke som snurrat i mitt huvud under dagen: hur ofta ifrågasätter man sin religionstillhörighet? Jag menar, jag är inte uppvuxen i en religiös familj så – men om jag vill tro på Gud så visst får jag det. Ingen här ifrågasätter min tro vad den nu må vara (eller tja, börjar jag babbla om kungliga utomjordingar som muterat oss och fänglsat oss på jordens yta a la Scientologerna skulle jag nog bli starkt nedröstat.. samt skickad till en psykolog). Men om man föds i en muslimsk familj till exempel, finns det utrymmet då? Kan jag som dotter till muslimska föräldrar säga ”nej, jag tror inte det va. Tacka vet jag Buddha/kristen Gud/kossor/kungar/björnar/asagudar/grekiska-romerska gudar/planeter/whatever.” Det känns ju inte som det. Visst, vi ska ju lära oss från bara några års ålder att valfrihet är en av de viktigaste grundpelarna i en demokratisk värld – men lär vi oss verkligen att vi får tycka vad vi vill?

Jo okej, jag känner jag till familjer som sagt hej då till tron, men det är ju tron i sig – dem vill bara inte följa principerna. Kanske beror det på att man känner att det är föråldrat, de har hittat något annat eller så tror de kanske rent av på vetenskapen. Men då är det ju fortfarande familjen, oftast inte en ensam individ. Min poäng är – de flesta föds in i regler, principer och värderingar. Det är först när man kommer upp i 18-20-års åldern som man börjar tänka själv (eller det är min uppfattning – rent då man på riktigt tänker till), inte bara ifrågasätter (rebelliskt?). Det är samma sak med politisk uppfattning. Face it, de flesta ungdomar tycker som sina föräldrar. Även om man inte vill erkänna detta faktum så finns ju deras predikningar om rätt&fel inpräntat i minnet, deras värderingar har präglat ens tillvaro – deras regler har (?) efterföljts. Våra föräldrar finns i vårat medvetande, omedvetet eller medvetet. Visst tänker/tycker många ungdomar tvärt om bara för att – men det säger ju inget om deras egna värderingar.

Min släkt består till majoritet av rött tänkande. En arbetarklassläkt rakt igenom – så det är kanske inte så konstigt. När då fler och fler av oss yngre twistar till alltihop och säger att blått tänkande kanske inte är så farligt – då blir det ofta mer eller mindre hus i helvete. Hur ska man då tolka denna ovilja att förnya sitt tänkande? Det kan omöjligt vara så att sossarna/moderaterna eller vilket parti det nu gäller alltid har det bästa svaret.

Diskuterade under dagen lite snabbt med T och R fenomenet med Sverigedemokraterna. Prognoserna talar med största sannolikhet för att partiet kommer att passera 4,2%-gränsen och ta sig in i riksdagen. Inte med en jordskredsseger på något sätt – men antagligen med tillräckligt många röster för att få en vågmästarroll. Typ som Miljöpartiet har arbetat de senaste åren. Vi (grov generalisering av svenska folket där va) tänker automatiskt ”nej det är förfärligt, SD det främlingsfientliga partiet har slagit sig in – vart är världen påväg?”. Men kanske är det inte så dumt. Visst, vi kan tycka mycket om främlingsfientliga partier men Sverige behöver ett parti där man faktiskt vågar tycka saker. Se det som lite extra stark krydda i grytan.

En annan sak. Jag tror att det här med sjukvård ska göras om. Jag tror på privatiseringar. Inte privatisering så att endast dem med mycket pengar ska få vård – men jag tror faktiskt på fullt allvar att konkurrens är nyttigt även där. Överraskad? Istället för att staten ska finansiera all sjukvård tror jag det är bättre om man skulle få ett sjukbidrag hem. Självklart ska en garanti på vård finnas – o att man ska få det inom ett rimligt avstånd. Om inte det går ska kommun/landsting/stat gå in och hjälpa en få den vård man behöver i tid – och där bidra till kostnader för att ta sig till platsen. Sjukvårdsbidrag. Jag är tänd på idén.

Jag borde nog sova.  😉

Peace

Kommentera

